Wat is Google en wat is zoekmachine optimalisatie? | Ralf van Veen

Om in de zoekresultaten te verschijnen, moet uw inhoud eerst zichtbaar zijn voor de zoekmachines. Het is misschien wel het belangrijkste stukje van de SEO puzzel: Als uw site niet gevonden kan worden, zult u nooit in de SERPs (Search Engine Results Page) verschijnen.

Hoe werken zoekmachines?
Zoekmachines hebben drie hoofdfuncties:

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Ralf van Veen, freelance SEO specialist bij https://ralfvanveen.com

Kruipen: Zoek op het internet naar inhoud, kijk over de code/inhoud van elke URL die ze vinden.
Index: Bewaar en organiseer de inhoud die tijdens het kruipen wordt gevonden. Zodra een pagina in de index staat, is deze in de running om te worden weergegeven als resultaat van relevante zoekopdrachten.
Rang: Geef de inhoudelijke stukken die het beste antwoord geven op de zoekopdracht van een zoeker, wat betekent dat de resultaten worden gerangschikt op basis van de meest relevante tot minst relevante zoekresultaten.
Wat is zoekmachine kruipen?
Crawling is het ontdekkingsproces waarbij zoekmachines een team van robots (bekend als crawlers of spinnen) sturen om nieuwe en bijgewerkte inhoud te vinden. De inhoud kan variëren – het kan een webpagina, een afbeelding, een video, een PDF, enz. zijn – maar ongeacht het formaat wordt de inhoud ontdekt via links.

Wat betekent dat woord?
Heeft u problemen met een van de definities in deze sectie? Onze SEO verklarende woordenlijst heeft hoofdstuk-specifieke definities om u te helpen up-to-date te blijven.

Zie hoofdstuk 2 definities
Zoekmachinerobots, ook wel spinnen genoemd, kruipen van pagina naar pagina om nieuwe en bijgewerkte inhoud te vinden.
Googlebot begint met het ophalen van een paar webpagina’s, en volgt dan de links op die webpagina’s om nieuwe URL’s te vinden. Door langs deze weg van links te springen, is de crawler in staat om nieuwe inhoud te vinden en deze toe te voegen aan hun index genaamd Caffeine – een enorme database van ontdekte URL’s – om later te worden opgehaald wanneer een zoeker op zoek is naar informatie waar de inhoud van die URL een goede match voor is.

Wat is een zoekmachine index?
Zoekmachines verwerken en bewaren informatie die ze vinden in een index, een enorme database van alle inhoud die ze hebben ontdekt en die ze goed genoeg achten om de zoekers van dienst te zijn.

Rangschikking van zoekmachines
Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert, zoeken zoekmachines hun index op zeer relevante inhoud en bestellen die inhoud in de hoop de zoekopdracht van de zoeker op te lossen. Deze volgorde van de zoekresultaten naar relevantie staat bekend als ranking. In het algemeen kunt u ervan uitgaan dat hoe hoger een website wordt gerangschikt, hoe relevanter de zoekmachine denkt dat de site is voor de zoekopdracht.

Het is mogelijk om zoekmachinecrawlers te blokkeren van een deel of de hele site, of zoekmachines te instrueren om bepaalde pagina’s niet op te slaan in hun index. Hoewel er redenen kunnen zijn om dit te doen, als u wilt dat uw inhoud door zoekers wordt gevonden, moet u er eerst voor zorgen dat de inhoud toegankelijk is voor crawlers en indexeerbaar is. Anders is het zo goed als onzichtbaar.

Aan het einde van dit hoofdstuk heb je de context die je nodig hebt om met de zoekmachine te werken, in plaats van ertegen te werken!

In SEO, zijn niet alle zoekmachines gelijk
Veel beginners vragen zich af wat het relatieve belang is van bepaalde zoekmachines. De meeste mensen weten dat Google het grootste marktaandeel heeft, maar hoe belangrijk het is om te optimaliseren voor Bing, Yahoo, en anderen? De waarheid is dat ondanks het bestaan van meer dan 30 grote web-zoekmachines, de SEO-gemeenschap echt alleen maar aandacht besteedt aan Google. Waarom? Het korte antwoord is dat Google de plaats is waar de overgrote meerderheid van de mensen het web doorzoeken. Als we Google Images, Google Maps en YouTube (een eigenschap van Google) meetellen, gebeurt meer dan 90% van de zoekopdrachten op Google – dat is bijna 20 keer Bing en Yahoo samen.

Kruipen: Kunnen zoekmachines uw pagina’s vinden?
Zoals u net hebt geleerd, is het een voorwaarde om in de SERP’s te verschijnen dat uw site wordt gecrawld en geïndexeerd. Als u al een website heeft, is het misschien een goed idee om te beginnen met te zien hoeveel van uw pagina’s er in de index staan. Dit geeft een aantal geweldige inzichten in de vraag of Google is kruipen en het vinden van alle pagina’s die u wilt dat het kruipen, en niet dat je dat niet doet.

Een manier om uw geïndexeerde pagina’s te controleren is “site:yourdomain.com”, een geavanceerde zoekmachine. Ga naar Google en typ “site:yourdomain.com” in de zoekbalk. Dit geeft de resultaten terug die Google heeft in de index van de opgegeven site:

Een screenshot van een site:moz.com zoeken in Google, met het aantal resultaten onder het zoekvak.
Het aantal resultaten dat Google weergeeft (zie “Ongeveer XX resultaten” hierboven) is niet exact, maar het geeft u wel een goed idee van welke pagina’s op uw site zijn geïndexeerd en hoe ze momenteel worden weergegeven in de zoekresultaten.

Voor nauwkeurigere resultaten kunt u het Index Coverage-rapport in Google Search Console bekijken en gebruiken. U kunt zich aanmelden voor een gratis Google Search Console-account als u er momenteel geen hebt. Met deze tool kunt u onder andere sitemaps voor uw site indienen en bijhouden hoeveel ingediende pagina’s daadwerkelijk zijn toegevoegd aan de index van Google.

Als u nergens in de zoekresultaten verschijnt, zijn er een paar mogelijke redenen waarom:

Uw site is gloednieuw en nog niet gecrawld.
Uw site is niet gelinkt vanaf externe websites.
De navigatie van uw site maakt het tot een

https://ralfvanveen.com

About