Blijf uw gebit verzorgen

De tandarts is voor velen een nachtmerrie, zij gaan daarom niet graag naar de tandarts. Sommigen gaan dan ook jaren ...

Kaas vanuit je luie stoel bestellen online bij Kaaskraam.com met proefstukken en verse ambachtelijke kaassoorten

De tandarts is voor velen een nachtmerrie, zij gaan daarom niet graag naar de tandarts. Sommigen gaan dan ook jaren niet en laten zo hun gebit verslechteren. Dit is zeer kwalijk omdat tanden niet meer terug groeien en tanden zijn nodig om op eten te kauwen. Daarom is het belangrijk om elk half jaar naar de tandarts te gaan en niet alleen gaan als je pijn hebt. Door regelmatig de tandarts een bezoekje te bezorgen is de kans op gebitsproblemen kleiner en zult u daardoor een steeds beter gebit krijgen. Hierdoor wordt het leven comfortabeler en ondergaat u vaak minder snel een pijnlijke behandeling.

Er zijn verschillende ingrepen die een tandarts kan uitvoeren, het meeste wat een tandarts doet is het controleren van het gebit op gaatjes. Ook kijkt hij naar de kleur van het tandvlees en haalt hij tandsteen weg. Mocht het zo zijn dat u een gaatje heeft, dan wordt u vaak direct geholpen aan een vulling. Deze vulling zijn over het algemeen wit, waardoor het niet opvalt dat u ooit een gaatje heeft gehad. Maar er kunnen ook meer dingen mis zijn met het gebit, zoals ontstekingen aan de tand en wortelen.

Dan wordt de patiënt meestal door verwezen naar de kaakchirurg. Een kaakchirurg voert verschillende operaties uit in de mond. Een kies trekken is een behandeling die de kaakchirurg regelmatig uitvoert. U wordt dan plaatselijk verdoofd, waarna de kies wordt verwijderd. Dit kan een wat grove operatie zijn omdat de kiezen vaak goed vast zitten. U zult het wellicht horen kraken, wat geen fijn geluid is. Ook voert de chirurg een kaakoperatie uit. Deze operatie is vergelijkbaar met het laten trekken van de kies, alleen het verschil is dat er meer gedaan dient te worden. De ingreep is dus ingrijpender, dit soort operaties zijn vaak zeer pijnlijk tijdens het herstel, zorg er dan altijd voor dat uw gebit goed verzorgd wordt.

http://orfeokliniek.nl/

Veelgestelde vragen

Hoe vaak moet ik naar de tandarts gaan?

Het wordt aanbevolen om elk half jaar naar de tandarts te gaan voor controle en preventie. Dit helpt gebitsproblemen vroegtijdig te detecteren en vermindert de kans op pijnlijke behandelingen.

Wat doet een tandarts bij een controle?

De tandarts controleert uw gebit op gaatjes, bekijkt de kleur van het tandvlees en verwijdert tandsteen. Als er een gaatje wordt gevonden, wordt dit meestal direct met een witte vulling behandeld.

Wat is het verschil tussen een tandarts en kaakchirurg?

Een tandarts voert routinecontroles en vullingen uit. Een kaakchirurg voert ingrepen uit zoals kiezen trekken en kaakoperaties voor meer complexe problemen zoals tandwortelentstekingen.

Is het trekken van een kies pijnlijk?

De ingreep zelf is niet pijnlijk omdat u plaatselijk verdoofd wordt. Het herstel kan echter pijnlijk zijn. Zorg goed voor uw gebit na zo'n operatie om complicaties te voorkomen.

Waarom groeien tanden niet terug?

Tanden zijn permanente structuren die niet regenereren. Daarom is preventie en regelmatig tandartsenbezoek essentieel om uw natuurlijke gebit te behouden en toekomstige problemen te voorkomen.

Gerelateerde berichten die u niet mag missen

Tantra Amsterdam sessie met meditatie en ontspanning voor innerlijke vrede en energiebewustzijn
Bedrijven

Tantra Amsterdam

In the hustle and bustle of daily life, it can be challenging to find moments of deep relaxation. Tantra in Amsterdam offers a powerful method