Het ontstaan van het merk TOMS

TOMS werd in 2006 opgericht in Los Angeles, Californië door Blake Mycoskie. Het bedrijf heeft als doel mensen in nood te helpen door hen schoenen, medische behandelingen en andere nuttige accessoires te schenken. Een overzicht van de geschiedenis van het bedrijf, de kernactiviteiten en de bedrijfsstrategie wordt hieronder gegeven.

  • In 2006 was Blake Mycoskie (oprichter van TOMS) getuige van de moeilijkheden die arme kinderen ondervinden als ze zonder schoenen groeien.
  • Als gevolg daarvan richtte Blake TOMS op, een schoenenbedrijf dat bij elke aankoop een paar schoenen aan arme kinderen zou aanbieden. Later evolueerde dit eenvoudige idee naar een krachtig bedrijfsmodel dat gericht is op het helpen van mensen in nood.
  • Sinds 2006 heeft het bedrijf bijna 60 miljoen schoenen gedoneerd aan kinderen in nood.
  • De reis van het helpen van de behoeftigen kreeg een andere steun van de oprichting van TOMS Eyewear in 2011, die heeft geholpen het gezichtsvermogen te herstellen voor meer dan 400.000 mensen. Het bedrijf besloot om andere divisies op te richten, namelijk TOMS Roasting en TOMS Bag Collection, die tot doel hadden om de mensen in nood te voorzien van veilig water en geboortesets.
  • TOMS ontwerpt en produceert schoenen, tassen en brillen voor mannen, vrouwen en kinderen. Het levert ook cadeaubonnen en koffie.
  • Voor elk paar aangeschafte schoenen levert TOMS een nieuw paar schoenen aan kinderen in nood. Het bedrijf zorgt ook voor een gezichtsbehandeling en een bril op recept bij elke aankoop van hun brillen.
  • Daarnaast levert TOMS bij elke aankoop van hun koffieproducten 140 liter water aan een persoon in nood met de hulp van hun Giving Partners.
  • TOMS divisie TOMS Bag Collection biedt bij elke aankoop van een tas geboortekits aan die vrouwen helpen om hun baby veilig te bevallen.