De vroege geschiedenis van de auto

De vroege geschiedenis van de auto kan worden onderverdeeld in een aantal tijdperken, gebaseerd op de meest voorkomende aandrijvingsmethoden. Latere periodes werden bepaald door trends in exterieurstyling, grootte en gebruiksvoorkeuren.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

In 1769 werd de eerste stoom-aangedreven auto die in staat was tot menselijk vervoer gebouwd door Nicolas-Joseph Cugnot.

In 1808 ontwierp François Isaac de Rivaz de eerste auto die werd aangedreven door een interne verbrandingsmotor op waterstof.

In 1870 bouwde Siegfried Marcus de eerste benzinemotor, die hij op een handkar plaatste. Hij bouwde in een periode van 10 tot 15 jaar vier steeds geavanceerdere auto’s met verbrandingsmotor, die latere auto’s beïnvloedden. Marcus creëerde de tweetakt verbrandingsmotor. De tweede incarnatie van de auto in 1880 introduceerde een viertaktmotor met benzinemotor, een ingenieus carburateurontwerp en magneetontsteking. Hij creëerde nog eens twee modellen die zijn ontwerp verder verfijnden met besturing, een koppeling en een rem.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

De viertaktbenzine (benzine) verbrandingsmotor die nog steeds de meest voorkomende vorm van moderne aandrijving voor auto’s is, werd gepatenteerd door Nikolaus Otto. De vergelijkbare viertaktdieselmotor is uitgevonden door Rudolf Diesel. De waterstofbrandstofcel, een van de technologieën die als vervanging voor benzine als energiebron voor auto’s wordt geprezen, werd in 1838 in principe ontdekt door Christian Friedrich Schönbein. De elektrische auto met accu heeft zijn begin te danken aan Ányos Jedlik, een van de uitvinders van de elektromotor, en Gaston Planté, die de loodzuuraccu in 1859 uitvond.

In 1885 ontwikkelde Karl Benz een benzine- of benzineauto. Dit wordt ook beschouwd als het eerste “productie”-voertuig, aangezien Benz verschillende andere identieke exemplaren heeft gemaakt. De auto werd aangedreven door een eencilinder viertaktmotor.

In 1913 werd de Ford Model T, vijf jaar eerder opgericht door de Ford Motor Company, de eerste auto die in massa werd geproduceerd op een bewegende assemblagelijn. In 1927 had Ford meer dan 15.000.000.000 Model T-auto’s geproduceerd.

Cugnot’s stoomwagen, de tweede (1771) versie (1771)
Ferdinand Verbiest, lid van een jezuïetenmissie in China, bouwde rond 1672 een stoomauto als speelgoed voor de Kangxi-keizer. Het was kleinschalig en kon geen chauffeur vervoeren, maar het was mogelijk wel het eerste werkende stoomvoertuig (‘automobiel’).

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

Aan het einde van de 18e eeuw werden voor het eerst stoomvoertuigen met eigen aandrijving ontworpen die groot genoeg waren om mensen en vracht te vervoeren. Nicolas-Joseph Cugnot demonstreerde in 1770 en 1771 zijn “stoomdraak”, een experimentele door stoom aangedreven artillerie-tractor. Omdat Cugnot’s ontwerp onpraktisch bleek te zijn, werd zijn uitvinding niet ontwikkeld in zijn geboorteland Frankrijk. Het centrum van innovatie verschoof naar Groot-Brittannië. In 1784 had William Murdoch in Redruth een werkend model van een stoomtram gebouwd en in 1801 had Richard Trevithick een volwaardig voertuig op de weg in Camborne. Het eerste automobieloctrooi in de Verenigde Staten werd in 1789 aan Oliver Evans verleend.

Een replica van de weglocomotief ‘Puffing Devil’ van Richard Trevithick uit 1801.
In de 19e eeuw werden pogingen ondernomen om praktische stoomvoertuigen te introduceren. Innovaties zoals handremmen, multi-speed transmissies en een betere besturing werden ontwikkeld. Sommige commercieel succesvolle voertuigen zorgden voor massatransport totdat een reactie tegen deze grote voertuigen resulteerde in de goedkeuring van wetgeving zoals de Britse Locomotive Act (1865), die eiste dat veel zelfrijdende voertuigen op de openbare weg werden voorafgegaan door een man te voet die met een rode vlag zwaaide en op een hoorn blaasde. Dit bracht de ontwikkeling van de auto’s op de weg in het Verenigd Koninkrijk voor het grootste deel van de rest van de 19e eeuw in feite tot stilstand; uitvinders en ingenieurs verschoven hun inspanningen naar verbeteringen aan de spoorlocomotieven. De wet werd pas in 1896 ingetrokken, hoewel de noodzaak van de rode vlag in 1878 werd opgeheven.

Een van de eerste “echte” auto’s werd in 1873 geproduceerd door de Fransman Amédée Bollée in Le Mans, die zelfrijdende stoomvoertuigen bouwde om groepen passagiers te vervoeren.

De eerste auto ter grootte van een koets die geschikt was voor gebruik op bestaande wagonwegen in de Verenigde Staten was een stoomvoertuig dat in 1871 door Dr. J.W. Carhart, een minister van de Methodist Episcopal Church, in Racine, Wisconsin, werd uitgevonden. Het bracht de staat Wisconsin er in 1875 toe om de eerste een prijs van 10.000 dollar aan te bieden voor het produceren van een praktisch alternatief voor het gebruik van paarden en andere dieren. Zij bepaalden dat het voertuig een gemiddelde snelheid van meer dan 8,0 km/u (5 mijl per uur) over een baan van 320 km (200 mijl) zou moeten aanhouden. De aanbieding leidde tot de eerste autorace van stad tot stad in de Verenigde Staten, die op 16 juli 1878 begon in Green Bay, Wisconsin, en eindigde in Madison, Wisconsin, via Appleton, Oshkosh, Waupun, Watertown, Fort Atkinson, en Janesville. Terwijl zeven voertuigen werden geregistreerd, begonnen slechts twee te concurreren: de ingangen van Green Bay en Oshkosh. Het voertuig van Green Bay was sneller, maar ging kapot voordat de race werd afgesloten. De

https://www.car-bags.com/nl/

About