Niet alle transportbedrijven hebben het lastig tijdens de coronacrisis

Veel transportbedrijven hebben moeite om voldoende volume aan vracht te vinden om de capaciteit van hun vloot zo efficiënt mogelijk in te zetten. Verladers zijn namelijk meer en meer op zoek naar goedkopere alternatieven en/of stappen juist nu over omdat de betrouwbaarheid van de leveringen te instabiel is geworden. Het digitale transportbedrijf Quicargo schijnt hier echter geen last van te hebben, aangezien zij elk kwartaal dit jaar weer positieve cijfers kunnen overleggen. Waarom is dit?

 

Scherpere tarieven

Doordat Quicargo geen eigen capaciteit heeft, maar juist de capaciteit van een groot blik aan vervoerders kan gebruiken, heeft het bedrijf de luxe om scherpere prijzen aan te bieden. Door COVID-19 zijn verladers steeds meer bezig met het vergelijken van transporttarieven en komen daardoor dus steeds vaker uit bij online expediteurs.

De prijzen liggen vaak tot wel 30% lager dan bij traditionele vervoerders. Vooral voor de spotmarkt (zonder contract) in de Benelux is het prijsverschil substantieel.

Een andere reden waarom digitale spelers vaak betere tarieven hanteren is omdat zij de luxe hebben om zo nu en dan ritten te accepteren die normaliter niet rendabel zijn. Dit komt omdat zij zo veel nieuwe klanten kunnen binnen hengelen die dan op de langere termijn wel geld binnenbrengen. Vaak zijn zij hiertoe in staat omdat ze financieel sterke investeerders achter zich hebben staan die niet bang zijn om fors te investeren om zo het marktaandeel van het bedrijf waarin zij investeren te vergroten en te versterken.

 

Verhoogde betrouwbaarheid van leveringen

Naast de meer aantrekkelijke prijzen zorgt het werken met meerdere vervoerders ook voor een sterkere logistieke dekking. Mocht er onverhoopt een vervoerder uitvallen voor een bepaald traject, dan kan binnen no-time een andere transporteur inspringen om het gat op te vullen. Dit is natuurlijk super voordelig voor bedrijven waarvoor de punctualiteit van leveringen van groot belang is.

Uiteindelijk heeft dit natuurlijk ook weer met geldzaken te maken, want vertraging staat nu eenmaal gelijk aan extra kosten. Veel slimme transportbedrijven spelen hierop in door het percentage van succesvolle leveringen openbaar te stellen. Een score boven de 90% wordt gezien als bovengemiddeld goed en wekt veel vertrouwen.

Expediteurs en digitale transport platformen verzamelen daarnaast veel data in, waardoor zij beter in staat zijn dan traditionele transportbedrijven om te anticiperen op transportproblemen. Hierdoor zijn zij dus ook in staat om gemakkelijker aan die norm van 90% en hogere betrouwbaarheidsscore te voldoen.

 

Het gemak van boeken

Transport & logistieke planners zullen dit beamen: het is een nachtmerrie om met meerdere vervoerders samen te werken en alles overzichtelijk te plannen. Door alles via één systeem te halen hebben planners een veel betere kijk op de processen binnen hun logistieke keten. In andere woorden, dit zorgt ervoor dat zij sneller en beter hun taken kunnen uitvoeren. Daarnaast is een transportopdracht binnen enkele tellen geboekt. Geen uren kwijt aan het aanvragen van offertes!

Daarnaast is transparantie een veelbesproken onderwerp. Veel verladers hebben een hekel aan het feit dat ze eerst een heel proces moeten doorlopen bij traditionele vervoerders om een prijs te krijgen. Bij sommige digitale platformen is dit een non-issue. Binnen enkele minuten, zonder tussenkomst van een persoon, kan je een prijs krijgen voor het traject van jouw keuze. Wel zo prettig!

 

Conclusie

Transportbedrijven moeten op zoek naar digitale oplossingen om lastige situaties zoals COVID-19 beter te kunnen weerstaan en door te komen. Het is dus zeker van belang om ofwel zelf stappen hierin te maken, ofwel je aan te sluiten bij een partij die hier al sterk in is. Alleen op die manier blijkt het nog haalbaar om een schaalbaar transportbedrijf te runnen.