Geen typisch motorgeluid, geen knallende terugslagen: Niet alleen elektrische auto’s, maar ook elektrisch aangedreven motoren zullen in de toekomst deel uitmaken van onze wegen!
Hoewel ook in de motorsector de accu technologie nog niet volledig is ontwikkeld, is elektrische mobiliteit op twee wielen dankzij de innovatieve technologie en de nuluitstoot uiterst veelbelovend voor de toekomst. Wij informeren je over de voordelen van elektrische motoren. We laten ook zien welke modellen er op dit moment op de markt zijn en hoe de voorspellingen voor een sportieve, dynamische mobiliteit op twee wielen eruit zien. Het begin van de elektrische scooterElektrische scooters zijn tweewielers die worden aangedreven door een elektromotor. Het begin van de elektrische motorfiets gaat terug tot het einde van de 19e eeuw, toen Bolton (1895) en Libbey (1897) de eerste patenten voor elektrische fietsen in de VS aanvroegen. Tegelijkertijd werden ook de eerste elektrisch aangedreven tweewielers in Europa ontwikkeld, voornamelijk voor baanwielrennen. Kort voor de eeuwwisseling waren zowel elektrische tandems als elektrische driezitters niet ongewoon in Nederland. Door de verdere ontwikkeling van de benzinemotoren werd de minder krachtige elektrische tweewieler echter steeds meer verdrongen. In 1928 werd de Electrocyclette in Lyon gepresenteerd, met een escooters actieradius van ongeveer 30 km, die alle voorgaande modellen overtrof. In de jaren 1940 richtte de Belgische fabrikant Socovel de Socovel Scooter met elektrische aandrijving op. Het bereik van de elektrische scooter, die tot 30 km/u kon bereiken en werd aangedreven door drie 6-volt accu’s, lag al rond de 50 km/u. In de decennia die volgden werden elektrische tweewielers herhaaldelijk ontwikkeld als prototypes, hoewel ze nog niet in serieproductie waren gegaan. Op de achtergrond van de eerste oliecrisis lanceerde de Franse fabrikant Motobécane in 1972 een ander e-scooter model, de Mobylette. In tegenstelling tot de Solo Electra, die het jaar daarop werd geproduceerd, heeft de Mobylette echter niet de status van prototype bereikt.
E-scooters in opmars: mobiliteit onder het mom van milieuvriendelijkheidElektrische motorfietsen met een kentekenbewijs worden in Europa pas een tiental jaren met succes massaal geproduceerd, bijvoorbeeld door fabrikanten als Zero Motorcycles of eRockit. Terwijl e-bikes en elektrische scooters al op grote schaal worden gebouwd, vooral in China, vormt de lithium-ionaccu, die nog steeds zwakker is dan de verbrandingsmotor, het grootste probleem in het ontwerp van e-scooters. De verhouding tussen de opgewekte energie en het volume of gewicht van de accu kan de prestaties van een benzinemotor nog niet bijbenen.
De relatief lange laadtijd van maximaal acht uur en een beperkt bereik van 40 tot 150 km per lading zijn ook belangrijke actuele onderzoeksvragen. De verkoop- en registratiecijfers voor elektrische motoren met een topsnelheid van meer dan 45 km/u in Nederland zijn nog steeds vrij bescheiden. Dankzij de zich steeds verder ontwikkelende technologie wordt het onderwerp e-mobiliteit echter ook steeds interessanter voor tweewielers. In een recente studie van Technavio wordt de ontwikkeling van de markt voor elektrische motoren als uiterst positief beoordeeld. Het jaarlijkse groeipercentage voor krachtige elektrische scooters zal naar verwachting tussen 2017 en 2021 ongeveer 42 procent bedragen, waardoor elektrische scooters een integraal onderdeel vormen van de wereldwijde motorfietsenmarkt. De studie was gebaseerd op de verkoopprognoses van de belangrijkste fabrikanten van elektrische motorfietsen in het premiumsegment: Zero Motorcycles, Energica Motor Company, Lightning Motorcycle en Sarolea. |