Een intake voor een voorlichtingsfilm

Those were the days

Ik mag nog wel eens mijmeren over vroeger. Niet dat ik vind “dat alles toen beter was”, zeer zeker niet. Ik hou wel van geschiedenis en denk dan wel eens hoe ik in de middeleeuwen mijn vak zou kunnen uitoefenen. Bewegende beelden waren er nog niet. Ze waren er wel, maar werden door mensen bewogen. Hoe werd dan een product, een dienst aan de man gebracht, denk ik dan. In de middeleeuwen had je jaarmarkten (en wat had ik graag even deelgenoot van geweest). Zo’n typisch fenomeen als een jaarmarkt ontstond rond 1200, want Europa groeide. Net zoals de economie nu eigenlijk. Gunstig voor de economie! Gunstig voor de economie, gunstig voor jou en mij. Ik hoor je denken, waar wil hij heen?

 

Waarom is het belangrijk voor jou (en mij natuurlijk) dat de economie groeit.

Onze economie groeit en dat komt mede doordat consumenten veel uitgeven aan elektronica, kleding en spullen voor de inrichting van het huis. Zo simpel als wat. Ook het bedrijfsleven investeert veel geld in o.a. woningen, gebouwen, machines en vervoermiddelen. Wat zou het prachtig zijn als die consument/het bedrijfsleven nu zijn/haar geld aan jouw dienst, product zou uitgeven. Een een-tweetje. Niet zo moeilijk als je je bedenkt dat ik je daar op een eenvoudige wijze mee kan helpen. Hoe? Wel, heel eenvoudig met een voorlichtingsfilm van jouw dienst of product. Zijn we samen weer goed voor de economie. Stuwen we samen de economie. Jij blij met meer klanten of verkoop, ik blij voor jou en blij voor mijzelf. Ik kan mijn creativiteit weer kwijt.

 

Wat is een goede voorlichtingsvideo

Ook dat is dan weer duidelijk. Een pakkende en goede voorlichtingsvideo is een krachtig middel om informatie over te brengen. In de Middeleeuwen waren woorden belangrijk, waren woorden magie. Nu bereik je de klant met beelden. Bovendien wordt een filmpje veel beter onthouden. Beelden zeggen meer dan 1000 woorden! En zeker mijn filmpjes worden beter onthouden, want ik leg er emotie in. Tenslotte is emotie een effectief middel om houding en gedrag te beïnvloeden. Dus wil je echt iets bereiken met je boodschap? Kies dan voor een voorlichtingsfilm! En dan wel het liefst een voorlichtingsfilm van mijn hand. Ben je beter af, creatiever!

 

De intake – wat wil je met je videoproductie bereiken

We starten met een korte intake. We willen natuurlijke weten wie je bent, wat je wilt bereiken en wat je graag wilt vertellen. Wat is de strekking van je verhaal of productinformatie en wie is je doelgroep? Deze vragen heb je in korte tijd beantwoord. Daarmee gaan wij aan de slag en bepalen we de boodschap. Ik vind de kern van de boodschap van belang. Stop niet meerdere boodschappen in 1 film, kies dan liever voor een paar korte filmpjes. De taal is heel belangrijk! Formuleer in begrijpelijk taal en hou rekening met het niveau van je kijker. Verder kijken we samen naar een vorm die past bij je boodschap en je doelgroep. Laten we een expert aan het woord of maken we gebruik van animatie? Hoe spelen we in op de emotie van je kijker? Als de intake zorgvuldig is gedaan is er 1 output gegarandeerd: een voorlichtingsfilmpje dat boeit van begin tot eind.

 

Als men in de middeleeuwen in de toekomst kon kijken en wist dat mijn voorlichtingsvideo’s, animaties of bedrijfsvideo’s werden ingezet voor een website, social media of tijdens een beurs, werd dit bestempeld als ware magie. Ik noem het vakwerk!

https://visualstartup.nl/

About